Tools voor ZZPers

sociale media voor zzp

Sociale Media voor ZZP’ers

Het gonst ervan op internet, in tijdschriften en op netwerkborrels; hoe gebruik jij Sociale Media om potentiële opdrachtgevers te bereiken of je netwerk uit te bouwen. Toch is het voor lang nog niet
iedereen duidelijk wat Sociale Media precies inhoudt en hoe hier het best zakelijk mee om gegaan kan worden. Hieronder leggen we kort de bekendste platformen van Sociale Media uit en wat je
hiermee kan bereiken.

LinkedIN
Dit zakelijk netwerk dat in 2003 het levenslicht zag is met 2 miljoen profielen in Nederland nog altijd het bekendste en meest gebruikte businessnetwerk. Vrijwel alle ZZP’ers hebben hier een account en
uit onderzoek blijkt dat 20 – 40 procent van de ondernemers opdrachten direct of indirect binnenhaalt via LinkedIn.
Met name voor het presenteren van jezelf en je werkzaamheden, het uitbreiden en onderhouden van je netwerk en van daaruit een aanbeveling geven of ontvangen is erg nuttig voor de Zelfstandige
ondernemer.

Twitter
In 140 tekens je boodschap zenden of een update geven van waar je mee bezig bent. Het kan met dit medium. Twitter is sinds de lancering in 2006 ontzettend populair geworden, waarbij ook de zakelijke
toepassing een grote vlucht heeft gemaakt.
Als ZZPer is het een mooie manier om je bezigheden onder de aandacht te brengen. Door regelmatig een update te doen blijven je ‘followers’ op de hoogte van je aanbod. Door zelf actief te @reageren
op andere berichten, af en toe een bericht van een ander te ‘retweeten’ en met de zoekfunctie te kijken naar voor jou relevante onderwerpen kan het een leuk en handig medium zijn.
Daarnaast is het erg nuttig en leerzaam om inspirerende mensen uit je eigen vakgebied te volgen en te kijken wat zij te melden hebben.

Facebook
Het sociale netwerk dat in 2004 door Mark Zuckerberg werd opgericht, inmiddels bijna een miljard! gebruikers heeft en daarmee de populairste website ter wereld is, blijf nog altijd een beetje vreemde
eend in de ‘zakelijke bijt’. Omdat het nog altijd met name een netwerk is voor dagelijkse sociale relaties wordt het door veel zakelijke gebruikers nog niet gebruikt; echter hier is wel een verschuiving
in gaande. Steeds meer bedrijven gebruiken Facebookpagina’s voor hun bedrijf waarbij ze vaak door middel van filmpjes en acties klanten proberen te bereiken of laten meepraten over hun product of
dienst. Ook als ZZPer kan je een zogenaamde Fanpage aanmaken voor je bedrijfje. Andere Facebookers kunnen je pagina ‘liken’ en reageren op je berichten.

Tools voor ZZP-ers in PDF

We hebben alle ZZP TOOLS nog even op een rijtje gezet en in PDF formaat. Zo kunt u ze gemakkelijk opslaan om ze later nog eens terug te lezen.