Informatie voor ZZPers

ZZPer worden #2; De ondernemer in spe

Afbeelding bij ZZPer worden #2; De ondernemer in spe

De basis van een ondernemer zou moeten zijn; “waar ben ik goed in (de dienst) en hoe zorg ik ervoor dat mensen (de klant) mij hiervoor gaan betalen (de beloning)”. Zodra er met een dienst geld verdiend wordt is het begin er van een onderneming. Voordat het zover is, moet er wel nagedacht worden over de vorm die hieraan gegeven gaat worden. Dit is de strategie.

Een strategie is opgebouwd uit verschillende bouwstenen die uiteindelijk zorgen voor houvast. Door deze bouwstenen helder te hebben, wordt de strategie helder en kan hierop worden teruggevallen worden. Hieronder staan de vijf bouwstenen;

 

1.       Identiteit

Wie ben ik en waar sta ik voor?

2.       Differentiatie

Wat maakt mij uniek?

3.       Criterium voor het resultaat

Welke doelen stel ik en in welk termijn wil ik deze doelen behalen?

4.       Kader voor planning en dagelijks handelen

Wat zijn mijn kernwerkzaamheden?

5.       Motivatie

Wat is de drijfveer om mijn dagelijkse handelen te doen?

Nadat de strategie uitgewerkt is, zal deze vertaald moeten worden voor de klant. Hierdoor weet de klant waar jij voor staat en wat ze kunnen verwachten. Deze vertaling wordt je persoonlijke missie en visie. Op het moment dat dit helder en duidelijk uitgeschreven staat, weet de klant wat hij aan jou als ZZPer heeft.

Hieronder zullen de bouwstenen van de strategie individueel worden toegelicht.

 

Identiteit

De identiteit van een ZZPer is te vergelijken met de identiteit van je persoonlijkheid. Wanneer deze op elkaar aansluiten gaat het handelen ernaar vanzelf. Jouw kernwaardes zijn hierin belangrijk. Waar sta je voor, wat vind je belangrijk voor je klanten, welke persoonlijke eigenschappen wil je als ZZPer uitdragen. Wanneer deze voor jezelf duidelijk zijn, kun je ze beter overbrengen aan je klant. Hoe dichter deze bij je eigen persoonlijke eigenschappen zitten, hoe beter je deze zal kunnen uitdragen.

 

Differentiatie

Bij de differentiatie gaat het om jouw unieke eigenschappen, hoe onderscheid jij je ten opzichte van andere ZZPers die in hetzelfde vakgebied zitten ofwel wat maakt jou uniek. Om hier achter te komen kun je een analyse maken van jezelf. Hiervoor kun je een lijstje maken met je goede en slechte eigenschappen, die uiteindelijk resulteren in je unieke eigenschappen. Mocht je dit niet weten, dan zou je uiteraard ook een lijst met eigenschappen van internet kunnen halen en deze onderverdelen in vijf categorieën (zeer goed, goed, gemiddeld, matig en niet). Een andere mogelijkheid is om je naasten (vrienden, familie, kennissen) te vragen om je hierbij te helpen door een lijstje te maken. Zij hebben de mogelijkheid om van de zijlijn te kijken zodat ze kritischer zijn voor de punten die je zelf niet ziet. Nadat zij dit lijstje gemaakt hebben bespreek je deze met elkaar.

 

Criterium voor het resultaat

In het criterium van resultaat zet je op welke doelen je wilt nastreven. Hierin ga je harde doelstellingen na zoals aantal klanten, omzet, winst, kosten. Na de harde doelstellingen moeten ook de zachte doelstellingen worden opgesteld, dit zijn doelen zoals; hoe lever ik mijn producten op, mix tussen kwaliteit en kwantiteit, wat heeft de klant aan mij en mijn product enzovoorts. Bij het maken van deze doelstellingen is het belangrijk dat ze realistisch zijn en dat ze in relatie zijn met hetgeen waar je voor staat. Hierdoor kan je makkelijk je successen ervaren en ze ambitieuzer neerzetten. Daarnaast is het fijn om aan je harde doelstellingen een tijdsbestek te hangen. Zodat je ze kan analyseren en eventueel tijdig bijstellen waar nodig.

 

Kader voor planning en dagelijks handelen

In het kader van je planning en dagelijks handelen staan je kerntaken per dag centraal. In dit kader wordt het werkterrein afgebakend. Dit gebeurt door je kernwerkzaamheden te omschrijven, waar ben je goed in en waar kun de klant je voor gebruiken. Daarnaast is het verstandig om alleen de opdrachten te doen die je kunt doen, zodat je geen flater slaat als het mislukt. Ofwel neem alleen de opdrachten aan die in je vakgebied zitten of hier overlap in hebben.

Daarnaast is het belangrijk om een overzicht van je dagelijkse taken te gaan maken, hierdoor weet je wat er nog moet gebeuren. Denk hierbij aan bijvoorbeeld routine klusjes die mogelijk niet altijd even leuk zijn zoals administratie, klantenwerven, materialen bijhouden enzovoorts.

 

Motivatie

Bedenk goed waarom je ZZPer geworden bent, wat jou drijft om je dagelijkse bezigheden te doen. Dit zal zeker in wat moeilijkere tijden een belangrijk steun zijn. Op het moment dat je weet waarom je de dagelijkse handelingen doet en waar je voldoening vandaan komt zal dit je meer plezier opleveren.

 

Opdracht: schrijf je motivatie op als een lange zin en bespreek deze met mensen uit je naaste omgeving. Tip: leg deze daarna op een plek die je dagelijks ziet. Zodat ook tijdens de minder leuke tijden en klussen kan worden terugvallen op je basis.


Dit artikel is geschreven door: P. van Spronsen van Van Spronsen
Foto van P. van Spronsen

terug naar het nieuws