Informatie voor ZZPers

ZZP’er worden

Afbeelding bij ZZP’er worden

 

Mogelijk zit je er al jaren over te denken;  de stoute schoenen aantrekken en je baan in loondienst opzeggen. Of je hebt door de financiële crisis je baan verloren en ziet dit als de ideale mogelijkheid om het voor jezelf te proberen. Hoe dan ook;  je bent niet de enige die als zelfstandige aan de slag wil! De laatste jaren schrijven jaarlijks bijna 50.000 mensen zich in als ZZP’er. Een uitdagende stap, maar wel een stap die je goed moet voorbereiden.
Om je op weg te helpen hebben wij hieronder een kort stappenplan geschreven, hoe je ZZP’er kan worden. De komende weken zullen we verder ingaan op alle losse stappen.
Succes!

Stappenplan ZZP’er worden

1.       Schrijf een duidelijk en concreet ondernemersplan.

Een eigen bedrijf begint uiteraard met een goed idee. U wilt u laten verhuren als webdesigner, gaat organisatieadvies aanbieden of gaat trainingen verkopen. Waar uw expertise ook ligt, het is van essentieel belang om deze plannen concreet te maken in een ondernemersplan. Dit plan geeft inzicht en overzicht voor u zelf, en is nodig voor eventuele financiering van derden. Hoewel er veel standaardformats [1]te vinden zijn is het van belang dat je het ondernemersplan persoonlijk maakt. Belangrijke onderdelen die in ieder geval in je plan moeten staan zijn;  persoonlijke gegevens, uw plannen / ideeën, marktanalyse, marketingplan, financieel plaatje.

 

2.       Kies een rechtsvorm

Als ZZP’er moet je de keuze maken in welke rechtsvorm je de ondermening gaat starten. Als je plan is om alleen te gaan werken, kan je de keuze maken tussen een eenmanszaak of een Besloten vennootschap (BV). Mocht je een vaste samenwerking met andere ZZP’ers hebben, dan is een vennootschap onder firma (VOF) een goede mogelijkheid.
In de meeste gevallen is de eenmanszaak de juiste rechtsvorm voor ZZP’ers. Bij een eenmanszaak is één persoon (jijzelf) eigenaar van het bedrijf. U kunt zich direct eenvoudig bij de KvK inschrijven. Bij een eenmanszaak hoeft geen akte te worden opgesteld en is daardoor goedkoop en makkelijk te regelen. Belangrijk om te weten is dat er bij een eenmanszaak juridisch geen verschil is tussen uw zakelijke vermogen en uw privévermogen. Dit houdt dus in dat in het geval van een faillissement de schuldeisers ook aanspraak kunnen doen op uw huis of spaargeld.
Bij een BV bent u niet hoofdelijke aansprakelijk voor mogelijke schulden. Het oprichten van een BV moet echter via een notaris gebeuren en momenteel is nog een wettelijke eis dat u een kapitaal van 18.000 euro hebt.

 

3.       Inschrijven bij de KvK

Om u als ZZP’er te registreren moet u zich in laten schrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Dit kan vanaf 1 week voor aanvang van uw activiteiten en moet uiterlijk 1 week na aanvang zijn geregeld. U kunt zich inschrijven bij alle vestigingen van de Kamer van Koophandel, maar uw gegevens komen in het beheer van de KvK in uw regio. In veel gevallen moet u vooraf een afspraak maken bij de KvK. Na inschrijving krijgt u direct een KvK-nummer voor uw onderneming. Sinds dit jaar (2013) zijn er geen kosten meer verbonden aan uw inschrijving in het Handelsregister. Op de algemene website van de Kamer van Koophandel kunt u meer informatie en de dichtstbijzijnde vestiging vinden.

 

4.       Aanmelden bij de Belastingdienst

Nu komen we bij het minst leuke deel van het eigen ondernemer zijn. U dient natuurlijk belasting te betalen over uw inkomsten. Het aanmelden bij de Belastingdienst is niet ingewikkeld. Het meest eenvoudig is om dit al bij de KvK te laten doen. Bij uw inschrijving op het KvK kantoor zullen ze u deze optie ook voorleggen. Belasting die u in ieder geval moet betalen is inkomstenbelasting en omzetbelasting (BTW). Na uw aanmelding krijgt u van de fiscus te horen welke belastingen voor u gelden. Het BTW nummer dat u krijgt toegewezen moet u (bij uitgaande facturen boven de €100,-) op uw facturen vermelden.

 

5.       Financiën en boekhouding voeren

Een zeer belangrijk onderdeel als startende ZZP’er is het voeren van een gedegen boekhouding. De eerste keus die u hierin moet maken is of u dit wilt uitbesteden of zelf gaat doen. De keuze hierin is natuurlijk o.a. afhankelijk van uw financiële kennis. Aangezien tegenwoordig op internet prima boekhoudprogramma’sbeschikbaar zijn, is het vrij eenvoudig om de boekhouding zelf te doen. Toch kan het interessant zijn dit uit te besteden aan een boekhouder. Ondanks dat u hier natuurlijk geld voor moet betalen, kan dit de moeite waard zijn omdat hij/zij goed op de hoogte is van mogelijke belastingvoordeeltjes, en u in deze tijd u bezig kan houden met de eigen werkzaamheden. De tip bij het kiezen van een boekhouder is om als ZZP’er een boekhouder te vinden die ook zelfstandige is. Deze tarieven zijn vaak scherper dan bij de grote kantoren.

 

6.       Go!   Veel succes gewenst.



[1] Binnenkort te vinden op ZZPsucces.nl


Dit artikel is geschreven door: G.F. Schimmel van GFschimmel
Foto van G.F. Schimmel

terug naar het nieuws