Informatie voor ZZPers

6 tips voor ‘crisismarketing’

Afbeelding bij 6 tips voor ‘crisismarketing’

 

Je hoort het dagelijks om je heen. Er komt een dip aan in de economie. Iedereen moet bezuinigen en we gaan de crisis nu ook in Nederland voelen. Dipjes en dippen in de economie komen en gaan. Als je spreekt met zelfstandig ondernemers die al langer ondernemen zullen ze dat bevestigen. De ondernemers die altijd moeite hebben met het krijgen van klanten, hebben dat tijdens een dip ook. Ondernemers die altijd wel aan klanten komen, krijgen ze ook in een dip.

Ondernemers die een succesvol bedrijf hebben opgebouwd hebben geleerd dat continu bezig zijn met je marketing zijn vruchten afwerpt. In goede en in slechte tijden. Een dip in de economie is vaak wel een moment om de marketing net iets anders aan te pakken. Hier zijn zes tips voor je wat je kunt doen aan je marketing als de tijden minder zijn.

‘Turn up the volume’
Door slecht nieuws of in economisch mindere tijden, worden mensen afgeleid. Je moet daarom vaker en zichtbaarder communiceren. Waar een simpele mail eerst werkte om de klant binnen te halen, moet je misschien ook nog een kaartje sturen en een telefoontje plegen. In plaats van 1 follow-up actie moet je er dus misschien twee of drie doen. Als je minder klanten hebt, gebruik die tijd dan om meer aan follow up te doen.

Word essentieel voor het succes van de klant
Moet je klant bezuinigen? Zorg er dan voor dat ze jou zien als essentieel voor hun succes. Bedenk hoe jouw klant geld kan besparen, efficiënter kan werken, etc. Help ze meer klanten te krijgen met minder stress. Vertel je klant precies waarom ze jouw nodig hebben, wat jouw inzet ze oplevert en waarom ze zich het niet kunnen veroorloven om te wachten.

Maak gebruik van je netwerk
Het is altijd eenvoudiger om een voet tussen de deur te krijgen als iemand de deur open doet. Als de markt minder is, zijn doorverwijzingen en introducties van bestaande klanten aan nieuwe klanten extreem waardevol. Kijk ook of je bij bestaande klanten en voormalige klanten een opdracht kunt krijgen. Een warm contact huurt je makkelijker in dan een koud contact.

Ga samenwerken
Samenwerken met een partner kan twee keer zo veel opleveren. Door je netwerk te delen is je netwerk twee keer zo groot. Je kunt twee keer zoveel aan je marketing doen en de eventuele kosten delen. Een partner met dezelfde doelgroep en een aansluitende dienst helpt je om een completer aanbod te doen naar alle klanten. Bovendien kun je elkaar aanmoedigen en successen delen.

Kom je klant tegemoet
Als de economie minder is, zijn klanten prijsbewuster. In plaats van je tarief naar beneden bij te stellen zou je een kennismakingsaanbod kunnen doen aan nieuwe klanten. Geef ze een pakket tegen een gereduceerd ‘probeer’tarief. Als de klant je in actie heeft gezien en ze tevreden zijn, zijn ze eerder bereid om geld uit te geven.

Zoek het voordeel
Als bedrijven personeel moeten ontslaan, ontstaan er nieuwe kansen. Met minder mensen op de loonlijst om de essentiële taken uit te voeren, komt er meer ruimte voor externen en het outsourcen van functies. Daarnaast heeft het personeel dat op straat is gezet, mensen nodig die ze helpen aan ander werk. Mensen die zich zorgen maken om hun financiën hebben adviseurs nodig en financiële planners. Op z’n Cruijffs: “Elk nadeel heb z’n voordeel”.

Klanten krijgen in ‘moeilijke economische tijden’ vergt dus niet alleen meer marketing maar vooral meer strategische marketing. Dus in plaats van depressief te worden van de berichten in de pers met betrekking tot de economie, laat het je inspireren! Als je hoort dat een klant of bedrijf moet inkrimpen en bezuinigen, bedenk dan hoe jouw dienst die klant of bedrijf kan helpen. Als je leest over hoe consumenten steeds minder durven uitgeven, laat het je inspiratie zijn om dat te verwerken in je marketingteksten. Als potentiele klanten zeggen: “dit jaar niet”, maak dan een voorstel voor ze zodat ze volgend jaar vast budget voor je gaan reserveren. 


Dit artikel is geschreven door: S. Rollfs of Roelofs van ZZP Succescoach
Foto van S. Rollfs of Roelofs

terug naar het nieuws