Informatie voor ZZPers

De 'wondere' wereld van zoekmachine optimalisatie

Afbeelding bij De 'wondere' wereld van zoekmachine optimalisatie

 

Tegenwoordig is de term SEO regelmatig onderwerp van gesprek binnen het bedrijfsleven. Wat is SEO nu precies? SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization wat zoekmachine optimalisatie betekent. In dit artikel zal ik in het kort uitleggen wat zoekmachine optimalisatie inhoudt.

Mijn kennismaking met SEO
Het was het jaar 2005 dat ik mijn zoveelste zoekopdracht in Google invoerde. Vervolgens kreeg ik een lijst opmerkelijke zoekresultaten waar ik het fijne achter wilde weten. Waarom worden nou juist deze zoekresultaten getoond? Waarom staat website A op positie 1 en website B op positie 33? Nieuwsgierig als ik ben ging ik op onderzoek uit.

Hoe zag dat onderzoek eruit? Lezen, lezen, lezen en nog eens lezen. Ik lees nu al zo’n zes jaar lang, gemiddeld twee uur per dag, alles over online marketing en zoekmachine optimalisatie in het bijzonder. Ik maak aantekeningen, bookmark verschillende websites, schrijf me in op nieuwsbrieven en schrijf momenteel ook eigen artikelen.

In 2006 ben ik bij een webwinkel gaan werken naast mijn hbo-opleiding Small Business & Retail Management. Ik begon daar met het invoeren van producten, maar al gauw begon ik mij bezig te houden met de online marketing activiteiten van de webwinkel.

Ik dook in het Google Analytics pakket en begon uit te vinden welke zoektermen het populairst waren, welke pagina’s het meest en het langst werden bezocht enzovoort. Vervolgens kreeg ik alle vrijheid om ervoor te zorgen dat de webwinkel op relevante zoektermen zou stijgen in de zoekresultaten.

Mede door de achterblijvende concurrentie op het net, kon ik voor een flinke stijging in de zoekresultaten zorgen. De voordelen die dit met zich meebracht waren ongekend. Bovendien waren alle inspanningen en opbrengsten meetbaar.

Ik wist het zeker: zoekmachine optimalisatie is de meest succesvolle marketingmethode. Ook binnen mijn opleiding begon ik de voordelen van online marketing te verkondigen in mijn presentaties en mijn marketingplannen. Zowel leraren als leerlingen waren enthousiast. “Hier moet je meer mee gaan doen Tim”, was een opmerking van een van mijn leraren die ik mij nog goed herinner.

 

Wat is SEO?
Zoekmachine optimalisatie is kort gezegd: beter vindbaar worden in zoekmachines. Welke zoekmachines zijn in Nederland van belang? Daar kan ik kort over zijn: Google! Met 93% marktaandeel is Google de meest gebruikte zoekmachine van Nederland.

Een SEO strategie gericht op zoekmachine Google is dus het meest voor de hand liggend. Bovendien zal het algoritme van de overige zoekmachines hier ongetwijfeld niet veel van afwijken.

De manier waarop Google en andere zoekmachines de zoekresultaten rangschikken, de berekening hiervoor, noemen we het algoritme. Wanneer je weet hoe het algoritme van een zoekmachine in elkaar zit, kun je ook inschatten hoe dit algoritme positief te beïnvloeden is.

Google heeft als doel om gebruikers de meest relevante zoekresultaten en een goede gebruikerservaring te bieden. Onder een goede gebruikerservaring wordt met name snelheid verstaan. Relevantie en snelheid zijn de sleutelwoorden van Google.


Beïnvloeden van Google’s algoritme
Om de relevantie van de zoekresultaten te waarborgen en de misleiding hiervan tegen te gaan maakt Google de ruim 200 ranking factoren van het algoritme niet openbaar. Bovendien verandert het algoritme van Google constant; er worden ranking factoren toegevoegd en er worden ranking factoren verwijderd uit het algoritme. Ook verandert de waardering voor de verschillende ranking factoren continu.

Toch zijn er meer dan 150 ranking factoren bekend bij het grote publiek en met name bij de SEO specialisten. Het is dus een kwestie van het beïnvloeden van deze ranking factoren om te stijgen in de zoekresultaten.

Wanneer de gebruiker een kwalitatief betere pagina voorgeschoteld krijgt, en dus de gebruikerservaring verbetert, zal Google de beïnvloeding alleen maar toejuichen. Echter, wanneer de gebruiker irrelevante inhoud voorgeschoteld krijgt, er illegale trucjes worden toegepast (ook wel Black Hat SEO genoemd) en de website vooral gemaakt is voor zoekmachines en niet voor gebruikers, kan dit leiden tot verwijdering uit de Google-index.

Google heeft zelfs een handleiding opgesteld met richtlijnen voor webmasters. Ook heeft Google een beginnershandleiding voor zoekmachine optimalisatiebeschikbaar gesteld.

Zoekmachine optimalisatie volgens de richtlijnen van Google is dus zeer aan te raden. Wanneer je zoekmachine optimalisatie buiten de richtlijnen van Google om gaat toepassen loop je risico. Helaas is Google nog lang niet zo ver om alle irrelevante zoekresultaten en illegale SEO praktijken op te merken. Vraag is of ze dat ooit gaat lukken. Ik denk van niet.


Google’s algoritme in het kort
Zoals gezegd zijn relevantie en snelheid sleutelwoorden van Google’s algoritme. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze twee begrippen betrekking hebben op alle ranking factoren.

De ranking factoren en dus ook zoekmachine optimalisatie wordt onderverdeeld in drie SEO gebieden, namelijk de inhoudsfactor, de indexatiefactor en de populariteitsfactor. De inhoudsfactor en indexatiefactor worden OnPage factoren (factoren binnen de eigen website) genoemd. De populariteitsfactor worden OffPage factoren (factoren buiten de eigen website) genoemd.

De inhoudsfactor heeft betrekking op de inhoud van een webpagina. Denk hierbij aan de indeling in H tags, Meta Title, URL, zoekwoorden etc.

De indexatiefactor heeft betrekking op de mate waarin een webcrawler/Googlebot de webpagina kan ‘lezen’ (crawlen). Ook de bereikbaarheid van webpagina’s binnen een website speelt hierin een belangrijke rol.

De populariteitsfactor bestaat voornamelijk uit het creëren van een kwalitatief linkprofiel, waardoor de PageRank waarde toe zal nemen. Google ziet een link naar je website als een stem. Hoe meer autoriteit en relevantie de backlink heeft, hoe meer waard de stem is.


Google Farmer/Panda Update
Zoals gezegd is Google continu bezig met het verbeteren van het algoritme om de kwaliteit van de zoekresultaten te waarborgen. In februari dit jaar is er weer een grote update gelanceerd: de Panda Update of Farmer Update.

Het doel van deze Panda of Farmer Update is om zogenaamde content farms en websites met weinig tot geen unieke content, lager te rangschikken in de zoekresultaten dan websites die over veel unieke en kwalitatieve content beschikken.

Bijvoorbeeld: vergelijkingssites met weinig unieke content en weinig toegevoegde waarde worden lager gewaardeerd en weblogs met veel unieke content en veel toegevoegde waarde worden hoger gewaardeerd.

Unieke content was altijd al belangrijk, maar met deze update wordt dat nog maar eens benadrukt. Momenteel is ook de snelheid van een website een erg belangrijke factor. Een combinatie van een snelle, uitgebreide website met unieke content is zeer waardevol.

Op mijn website kun je meer lezen over de Google Farmer/Panda Update.

 

Tot slot
Zorg ervoor dat je website over relevante zoekwoorden beschikt. Zorg voor veel unieke content die dermate interessant is dat andere websites er automatisch naar gaan linken en dat de content via social media gedeeld gaat worden.

Het mes snijdt daarbij aan twee kanten: enerzijds wordt de inhoudsfactor op een goede manier uitgebreid en anderzijds wordt de populariteitsfactor posities beïnvloed.


Dit artikel is geschreven door: T.J.P. Beeren van Tim Beeren Internet Marketing Advies
Foto van T.J.P. Beeren

terug naar het nieuws