Informatie voor ZZPers

Moeite met Verkopen? Er is Hoop!

Afbeelding bij Moeite met Verkopen? Er is Hoop!

 

Als je de onderzoeken moet geloven dan verdienen ZZP'ers minder dan toen ze in loondienst waren en zijn er nog nooit zoveel ZZP'ers geweest als op dit moment. En allemaal vissen ze in de dezelfde vijver. Sommigen denken dat de vis aan het opraken is... De vraag is nu: hoe komt de ZZP'er aan hogere omzet?

Ik gebruik bewust het woord 'omzet' en niet het woord 'loon'. Wie ondernemer wil zijn moet ook ondernemen! En een ondernemer die levert wat de klant wil. De logica leert dan ook dat als je omzet te laag is je jezelf moet afvragen of je wel datgene biedt wat je klant wil. Maar eerst dient het grootste obstakel weggenomen te worden en dat is wat je klant NIET wil...


Dit wil je klant NIET kopen!

Je klant wil geen lagere prijs
Je klant wil geen betere technologie
Je klant wil niet sneller een antwoord
Je klant wil geen spectaculaire functies, websites, een groter marktaandeel, hogere bonus, etc. Dit zijn allemaal zaken waar het voor je klant niet om draait! Misschien irriteert het je dat ik dit schrijf of ben je het er niet mee eens. Maar wacht nog even! Wie wil er nu een hogere omzet, jij toch? Welnu, gelukkig is er hoop voor je. Let maar op, ik neem je nog even verder mee...

 Dit wil je klant WEL kopen!

Een klant wil maar één ding kopen en dat is: hoop! Je klant wil dat je zijn problemen begrijpt en gaat oplossen. Dus als je je klant ontmoet geef hem of haar dan hoop. Tijdens persoonlijk contact, op je website, visitekaartje, tweets, netwerk, etc.

 In een wereld waarin niet alleen kleine maar ook grote bedrijven en zelfs banken failliet gaan streven we naar behoud van onze bezittingen. We zijn bang om te verliezen. En toch, om één of andere reden praten we niet met onze klant over de hoop die we te bieden hebben. Om één of andere reden voelen we een drang om onze klanten er van te overtuigen dat het sneller, goedkoper en beter kan en dat wij degene zijn die dat te bieden hebben.

 En dit is precies wat er vaak fout gaat in het verkoopproces. We richten ons op eigenschappen van producten of diensten in plaats van ons te richten op 'hoop'.

 Bekijk door 'de bril van hoop' de talloze websites, brochures en presentaties en je vindt weinig hoop. Als je op zoek bent naar hoop dan kun je uren zoeken of netwerken en niets vinden. Zoek je producteigenschappen dan zie je door de bomen het bos niet meer. Maar mensen willen hoop! Dus verkoop hoop!

 
Dit willen we allemaal

Je klant wil gezien worden
Je klant wil een vaste handdruk
Je klant wil gehoord worden
Je klant wil eerlijke antwoorden
Je klant wil geïnspireerd worden
Je klant wil echtheid
Je klant wil niet dat je over hem praat
Je klant wil niet dat je je schouders ophaalt
Je klant wil dat je hoort wat ze niet zeggen
Je klant wil verzorgd worden
Je klant wil beschermd worden tegen zorgen
Je klant wil beschermd worden tegen angst
Je klant wil HOOP!

 Verkoop Hoop!

Verkoop je klant hoop of blijf uit zijn buurt!

 Je zult nooit succes hebben met je onderneming als je niet geleerd hebt om in de zelfverzekerde handdruk 'de schreeuw om hulp' te voelen en als je in die fijne glimlach niet ziet 'de behoefte aan bescherming'.

 Klanten zijn net mensen. Dus biedt naast hoop ook liefde, moed, passie en humor. Wees een pure ondernemer. Laat jezelf zien dan is er voldoende hoop!


Dit artikel is geschreven door: H. Vis van HERMANVIS.NL
Foto van H. Vis

terug naar het nieuws