Informatie voor ZZPers

Maak in een paar seconden een onuitwisbare indruk

Afbeelding bij Maak in een paar seconden een onuitwisbare indruk

 

Veel ZZP’ers vinden het lastig om kort en helder uit te leggen wat zij voor hun klanten doen. Mijn klanten doen ook vaak meerdere dingen. Soms zelfs voor meerdere doelgroepen. Als ze zichzelf voorstellen, wordt het vaak een opsomming van alles wat ze doen. Dat maakt geen sterke indruk. Bovendien wordt de helft van wat ze vertellen eenvoudigweg vergeten omdat mensen de draad kwijt raken. Ik vraag mijn klanten dan ook altijd om een heldere 10 seconden introductie te maken. Dit wordt ook wel een Elevator pitch genoemd. Met een 10 seconden introductie heb je een krachtig marketinginstrument in handen. Wil jij ook in 10 seconden een onuitwisbare indruk achterlaten? Ga dan vandaag nog aan de slag.

Waarom is een Elevator Pitch handig?
Een Elevator pitch is niets meer dan snel kunnen vertellen wat je doet en wat het je klant oplevert. Als je alleen maar zegt: “Hallo ik ben Hellen de Vries, coach” zegt dat niet zo veel.  Een potentiele klant weet zo niet dat hij zojuist zijn toekomstige coach heeft ontmoet. Dat jij de oplossing hebt voor zijn of haar probleem. En iemand doorverwijzen naar een ‘coach’ zonder nadere kennis van expertise doe je ook niet. Kortom je loopt zo kansen mis! Als Hellen daarentegen zegt: “Hallo ik ben Hellen de Vries en ik coach alleenstaande vaders met tienerdochters zodat ze beter met elkaar kunnen communiceren”. Dan is het voor iedereen direct duidelijk wat Hellen doet en voor wie. Een alleenstaande vader met een tienerdochter weet direct dat Hellen hem kan helpen. En als je een alleenstaande vader kent met een tienerdochter, weet je dat Hellen hem kan helpen bij het beter communiceren met zijn dochter(s).

Niet te lang
Een elevator pitch is dus een korte maar krachtige omschrijving van wat je doet en geeft antwoord op de vraag: “Wat doe jij?” Je kunt spelen met de lengte maar 30 seconden is wel het maximum. De aandacht van je toehoorders moet namelijk niet verslappen. Een goede elevator pitch zorgt er voor dat je luisteraar duidelijkheid krijgt over wat je doet en voor wie. Als je er voor kunt zorgen dat je ze prikkelt met je verhaal en vragen ontlokt, is dat helemaal geweldig. Heb je meer diensten, probeer dat niet alles in één elevator pitch te proppen. Als je eenmaal de aandacht hebt, kun je altijd later nog meer vertellen.

1/3 over jou 2/3 over je klant
Als je gaat schrijven moet je de volgende regel in acht nemen: 1/3 van je verhaal gaat over jou en 2/3 van je verhaal gaat over jouw klant. Wie is jouw klant, waar help je jouw klant mee en wat heeft jouw klant daaraan? Als een klant jouw elevator pitch hoort moet hij of zij zichzelf direct herkennen. Bovendien moeten mensen die zelf geen klant zullen worden, wel een goed idee krijgen wie ze aan jou door kunnen verwijzen. Je Elevator pitch draagt dus bij aan jouw expertstatus.

Zelf aan de slag
Een goede introductie is een van de beste verkooptools die je kunt hebben. Heb je er nog geen? Gaan er dan vandaag nog mee aan de slag. Begin allereerst met antwoord geven op de volgende basisvragen:

1. Wie is jouw klant?
2. Wat doet jouw product/dienst voor de klant?
4. Welk voordeel heeft je klant hierdoor?

Je hebt nu de basisinformatie voor het schrijven van jouw introductie. Zet nu de informatie in drie stappen achter elkaar:

Stap 1: Wie ben je? (je naam en je bedrijfsnaam)
Stap 2: Wat doe je? (wat doe je, doelgroep of niche voor wie je dat doet)
Stap 3: Wat levert het de klant op? (meer verdienen, duidelijk plan, beter in hun vel, etc.)

Maak er nu een vloeiend verhaal van en probeer het uit op je volgende netwerkbijeenkomst. Speel er mee en oefen zodat je jouw introductie vloeiend en natuurlijk kunt vertellen. Ben je tevreden met je introductie? Je kunt hem ook gebruiken op je site, visitekaartjes of als afsluiter onder al je e-mail berichten.

En als je meerdere diensten of bedrijfjes hebt, kun je voor iedere dienst of bedrijf een 10 seconden introductie maken.

Heel veel succes!


Dit artikel is geschreven door: S. Rollfs of Roelofs van ZZP Succescoach
Foto van S. Rollfs of Roelofs

terug naar het nieuws