Informatie voor ZZPers

De Invloed van één Mug...

Afbeelding bij De Invloed van één Mug...

 

Stel je wilt méér invloed hebben. Meer invloed op je business en in je netwerk. Meer invloed op de uitkomst van een belangrijk gesprek. Want misschien ben je wel in gesprek met een bedrijf waar veel omzetpotentie zit. Of wil je met zo'n bedrijf in contact komen.

Hoe krijg jij het nu voor elkaar om als ZZP'er indruk te maken op je doelgroep. Ja hoe krijg je het voor elkaar om succesvol te zijn? Eigenlijk is dat heel eenvoudig! Heel eenvoudig? Ja, ik zal het toelichten aan de hand van een voorbeeld dat we allemaal wel kennen.

Die komt terug!
Ben je weleens uit je slaap gehouden door een mug? Iedere keer als je wegzakt klinkt dat ellendige gejank. Je maait met je handen door de lucht terwijl je weet dat de kans van raken klein is. En één ding is zeker: die komt terug! Je weet zelfs wanneer... op het moment dat je wegzakt.

Wat een invloed...
Opvallend is dat zo'n klein beestje zoveel herrie kan maken. Eigenlijk is het ongelofelijk dat één zo'n klein beestje jouw 'grote lichaam met zoveel intelligentie en fysieke kracht' tot wanhoop kan drijven. Wat een invloed...

Wat een emoties...
Dit is ook het moment om te stoppen met het voorbeeld van de mug... want de emoties die een mug los maakt zijn vaak niet zo positief. Bovendien eindigt het bestaan van de mug vaak in een onverdoofde verplettering ;-) dus lijkt het me beter de vergelijking met een ZZP'er te stoppen...

Wat een vermogen om herrie te maken...
Maar let eens op het vermogen van de kleine mug om bij een veel groter wezen indruk te maken! Ik ben er van overtuigd dat jij als ZZP'er ook indruk kunt maken bij zowel kleine als grote bedrijven.  Jij kunt het voor elkaar krijgen dat deze bedrijven er voor kiezen hun aandacht op jou te richten zodat jij je slag kunt slaan. En jouw kracht is dat je opvallend veel 'herrie' kunt gaan maken zodat je doelgroep in beweging komt.

Sta in je kracht
Ga uit van je eigen kracht. Dat vraagt zelfonderzoek en zelfkennis. Ik ga er van uit dat je je eigen kracht hebt gevonden en zo niet ga er dan naar op zoek! Hoewel ik dacht jaren vanuit mijn eigen kracht te handelen ontdekte ik toch veel aangepast gedrag bij mij zelf. Maar dat komt aan het licht bij zelfonderzoek. Uiteindelijk heb ik mij zelf gepositioneerd als expert en focus mij op het verbeteren van organisatie processen en gedrag van mensen. Ik noem mijzelf: de Verbeteraar. Wat is jouw kracht en hoe positioneer jij je zelf?

Bied oplossingen
Wat heb jij de markt te bieden? Noem je zaken als coaching, relatiegeschenken, websites of een andere product of dienst? Als ik één ding geleerd heb van meerdere succesvolle ZZP'ers dan is het wel om niet producten/diensten of 'uurtje factuurtje' te verkopen maar programma's of trajecten die iets oplossen. Klanten willen oplossingen voor hun problemen en zijn niet geïnteresseerd hoe je dat doet. Niet-kopers willen weten HOE je het doet. Kopers willen iemand die hun vertrouwen geeft dat HET probleem opgelost gaat worden. Train jezelf er in om oplossingen beschrijvend te presenteren. Benadruk het probleem en beschrijf uitvoerig hoe de nieuwe situatie er uit zal zien. Herhaal, herhaal, herhaal dit keer op keer.

Presenteer en Promoot
Onderstreep je expert zijn door over je specifieke vakgebied te spreken, doceren en schrijven. Doe het alle drie. Doen! Je zult versteld staan wat je bereikt als je volhoudt. Bedenk dat de meeste mensen overschatten wat ze in een jaar kunnen bereiken en onderschatten wat ze in 5 jaar of langer kunnen bereiken.

Vorig jaar heb ik trainingen gevolgd en dit jaar ben ik gestart met presenteren, doceren en schrijven over mij vakgebied 'verbeteren'. Inmiddels weten duizenden mensen wat ik doe, honderden geven regelmatig reacties en met 10-tallen heb ik een zakelijke relatie opgebouwd. Dit breidt zich gestaag uit en is mijn investering in mijn bedrijf.
Een mooi voorbeeld is de Internetondernemer Tonny Loorbach. Hij bouwde binnen een jaar zijn bedrijf op door zichzelf als expert te positioneren. Zijn website staat met het concurrerende woord 'internet marketing' op pagina één van google. Duizenden mensen halen hun kennis over internet marketing van zijn website en uit zijn diensten. Kijk zelf maar op deze site en lees over bloggen, free publicity en e-mailmarketing.

Mentor
De praktijk leert dat alle succesvolle mensen een mentor hebben waar zij regelmatig mee spreken over hun business en persoonlijke zaken. Om te groeien zul je regelmatig uit je comforzone moeten komen en beslissingen moeten nemen. Bovendien haal je het beste uit jezelf als je regelmatig verantwoording aflegt over je resultaten. Zoek een mentor die verder is dan jij bent en die in staat om je een boost te geven.

Werk AAN je onderneming
Werk meer en meer AAN je onderneming in plaats van IN je onderneming. Administratie, postzegels plakken, pakketjes uitleveren etc. zijn werkzaamheden die je IN je onderneming verricht. Op zich niet verkeerd maar lanceer liever campagnes. Bijvoorbeeld op het internet zodat 24 uur per dag 365 dagen per jaar gewerkt wordt in je onderneming. Wees een leider die voorop loopt en de dagelijkse zaken zoveel mogelijk automatiseert of laat uitvoeren. Dan heb je tijd om AAN je -groeiende- onderneming te werken. En dat betaald zich in de tijd uit.

Wat belieft u?
De verbinding tussen jou persoonlijk en klanten heet Marketing! Investeer in marketing en je werkt AAN je onderneming. Ondernemers die kennis verzamelen én nieuwe en betere manieren vinden om hun kennis toe te passen zetten de toekomst naar hun hand. Dus kennis an sich is geen macht... alleen toegepaste kennis is macht. En marketing is in essentie het beantwoorden van de vraag 'klant, wat belieft u?'

Ja, jou vragen!
Moraal van het verhaal: maak een hoop geplande 'herrie', blijf volharden en bouw een groeiende onderneming op door op meervoudige manieren je zelf als expert te positioneren. Spreek, doceer en  schrijf over oplossingen die jij voor een bepaald probleem hebt te bieden. Je zal je zelf dan met mensen verbinden en ze zullen daarna jou vragen om hun problemen op te lossen. Ja, jou vragen! Dát is de invloed die één ZZP'er kan hebben...

 

 

 


Dit artikel is geschreven door: H. Vis van HERMANVIS.NL
Foto van H. Vis

terug naar het nieuws