Informatie voor ZZPers

The Meaning of Social Media

Afbeelding bij The Meaning of Social Media

Veel mensen zijn bezig of trachten bezig te zijn met Social Media. Op dit moment telt ons land ruim 1 miljoen profielen op Twitter, 4 miljoen profielen op LinkedIn en over Facebook nog maar te zwijgen, dat groeit met de dag; bijna 4,5 miljoen gebruikers. Bij Hyves daarentegen daalt het aantal gebruikers.

Een profiel hebben op één van de Social Media platformen zegt echt werkelijk helemaal niets… het gaat erom wat doe je ermee? En juist met wat je er mee doet wil ik je graag gaan uitdagen de komende periode. Social Media is niet, tot tegenstelling volgens velen van ons, een trend, nee, het is er altijd al geweest. Vanaf de eerste mens bestaat Social Media al; de vorm is alleen veranderd.

Lang geleden, duizenden jaren geleden toen bijvoorbeeld het vuur werd “uitgevonden”.Het klinkt extreem, maar het bewijst dat Social Media er altijd is geweest… Vuur was niet vanzelfsprekend en toch heeft iemand per ongeluk het vuur laten ontstaan op wat voor manier dan ook. Ik kan me voorstellen dat ze toen der tijd hele bossen en leefomgevingen in de brand zijn gestoken, maar je kon er ook iets anders mee. Het gaf warmte, licht en je kon er vlees mee braden.

Niet iedereen had natuurlijk de mogelijkheid om vuur te maken maar de kennis verspreidde zich als een “ lopend vuurtje” over de hele gemeenschap waarin iemand leefde. Iemand kon vuur maken, hij of zij was het middelpunt en verzamelde mensen om zich heen die er dankbaar gebruik van konden maken. Kennis delen, ontwikkelen, hulp bieden en jezelf aanbieden is tijdloos… het is van alle jaren en eeuwen! Anno 2011 gaat het delen van kennis alleen maar sneller. Nieuws is al oud als het in de krant komt. Maar wat blijft dan wel van waarde? Wat blijft wel actueel? Waarneer ben jij actueel?

Deze vragen houden veel mensen bezig! Vele onder ons zijn angstig om gebruik te maken van de tools die aanwezig zijn, terwijl onze “kinderen” in grote aantallen al geruime tijd gebruik maken van de mogelijkheden. Het kwetsbaar opstellen en de hele wereld kan het lezen… Dat is voor ons volwassenen vaak heel erg lastig maar onze kinderen doen niets anders… Ze delen, willen weten, maken afspraken en blijven nieuwsgierig.

De grootste “denk-en-doe-fout” (lees kansen) is dat men zichzelf alleen maar aan het verkopen is. Ga maar na op het moment dat je iemand spreekt in real life en deze persoon is alleen maar over zich zelf aan het praten en probeert je zijn product of dienst te verkopen! Hoe reageer je dan? Vaak terughoudend, tenzij je het op precies dat moment ook kan gebruiken… Dan heeft de persoon een mazzeltje of je bent iemand die geen nee kan zeggen en de volgende keer zal je ieder contact vermijden en voel je je bekocht…

Social Media gaat over kennis delen en jouw expertise inzetten voor anderen die jouw hulp kunnen gebruiken. Laat het “verkopen” aan anderen over die het jou gunnen. Stel je kwetsbaar op, je kan niet alles weten. Maak verbindingen in je netwerk zowel online als offline. Zodra jij je gaat verbinden, zodra jij durft te geven en te delen, besef je pas hoe krachtig Social Media in de nieuwe vorm kan werken. Social Media is een “mind setting”, een andere wijze van denken.

Graag wil ik je meenemen in de bijzondere wereld van het gebruik maken van Social Media op een wijze die voor je gaat werken. Een wijze waarmee jij voor andere van grote waarde kan zijn met jouw ervaring, jouw expertise en vooral jouw wijze van verbinden. Dat maakt je uniek en authentiek.

Elke basis van communicatie begint bij: Wie ben je? Wie wil je zijn en wat is je passie? Waarom kan jij iemand hulp aanbieden? Social Media is ook een kwestie van luisteren en bepalen van je doelstellingen en strategie! Social Media is puur een kwestie van, communicatie, durven doen en durven geven.

Hoe je een strategie op kan zetten in combinatie met jouw “Personal Brand” zal ik je de volgende keer vertellen. Hoe eenvoudig iets kan zijn waarbij je tot je recht komt en het laat renderen voor jezelf en…. voor anderen!

Veel plezier en succes met het #Durvendoen.

Maurice van Bokhoven

 


Dit artikel is geschreven door: M. van Bokhoven van Social Media 360graden om
Foto van M. van Bokhoven

terug naar het nieuws