Informatie voor ZZPers

Zelfvertrouwen sleutel tot succes bij zakelijke telefoongesprekken

Afbeelding bij Zelfvertrouwen sleutel tot succes bij zakelijke telefoongesprekken

 

Vertrouwen in jezelf is de sleutel tot succes bij zakelijke telefoongesprekken. De manier waarop je denkt heeft direct invloed op je handelen, op je zelfvertrouwen. Het bellen voor het verkopen van een dienst roept bij veel ondernemers angst op. Het gevolg is uitstelgedrag.

Weinig zelfvertrouwen leidt tot weinig actie. Nog snel de inbox op email checken. Nagaan of TNT al met post is geweest. Nog even koffie pakken. Kortom minder urgente zaken krijgen voorrang. Trainer Victor Boncke noemt dit verschijnsel het ‘ma-di-wo-do-vr-fenomeen’.

‘Ma-Di-Wo-Do-Vr-fenomeen’
Ik ga op maandag … . Nee wacht ik ga op dinsdag .. .  Ach het kan ook wel op woensdag maar dan is er waarschijnlijk niemand. Weet je wat ik ga bellen op donderdag. Nou zeg weer niet gelukt. Vrijdag ja vrijdag wordt de dag dat ik ga bellen.” Voor je het weet is er weer een week voorbij.

Angst voor afwijzing
Het nauwelijks bellen naar klanten komt door de angst voor afwijzing. De angst voor wat een klant allemaal kan gaan zeggen. Dit werd mij duidelijk tijdens een individuele telefoontraining. Het oefenen ging prima totdat ik voorstelde een klant te bellen. Reactie van de deelnemer “maar nu ga ik bellen met een echte klant. Wat kan die mij allemaal wel niet vragen? En stel nu dat de klant neen zegt.” Dat is natuurlijk een vervelende zaak. Waarom zal je dan alle moeite doen. Als blijkt dat niemand belangstelling heeft, dan bevestigt dat je (vooringenomen) gedachte ‘bellen naar klanten heeft geen enkel nut’.

Meer commerciële slagkracht
Het volgen van een (individuele) incompany telefoontraining levert je veel (psychologische) winst op. Het maakt je bewust van je manier van zakelijk communiceren. Het toont je commerciële slagkracht in telefoongesprekken aan. De openingszin is cruciaal en dikwijls debet aan een mislukt telefoongesprek.

Altijd welkom
Tip 1: Je stoort nooit een klant.
Je stoort nooit een klant op voorwaarde dat je direct het doel van je telefoongesprek noemt. Vervolgens vraag je of het gelegen komt dat je nu belt. Dat is hoffelijk en toont dat je respect hebt voor de tijd van de klant. Wacht het antwoord van de klant af en ga pas na toestemming met het gesprek verder. Komt het niet gelegen dan volgt automatisch “wanneer komt het u beter uit dat ik u terugbel?”

Geen directe verkoop
Tip 2: Geen directe verkoop door de telefoon.
Met name duurdere producten en diensten verkoop je niet door de telefoon. Ik adviseer als eerste het verkopen van de afspraak. Tijdens de afspraak bij de klant volgt eventueel de verkoop van je product of dienst. Heel vaak wil de ‘verkoper’ direct tot verkoop overgaan terwijl de klant daar nog niet aan toe is.

Leren door doen
Bij het volgen van een telefoontraining adviseer ik vooral het aspect doen. Motto: wanneer ik doe, begrijp ik. Dit betekent dat naast theoretische achtergronden de deelnemer met klanten gaat bellen. Deze telefoongesprekken worden opgenomen, beluisterd en geanalyseerd. De deelnemer ontvangt direct toe te passen tips en gaat daarmee aan de slag. Het is een kwestie van het afleren van ongewenste vaardigheden en het aanleren van nieuwe vaardigheden.
Dit kost tijd. Een aspect dat vaak onderschat wordt. Vergelijk het met hardlopen. Ga je regelmatig hardlopen dan neemt je conditie spoedig toe. Bij een aantal weken niet hardlopen sta je snel weer aan het begin. Trainen is stap één. Het zelfstandig bijhouden en jezelf alert houden is stap twee. Het is van essentieel belang als ondernemer in beweging te blijven. 

 

Wie is Richard S.T. de Vries
Richard S.T. de Vries is in 1960 geboren in Sneek. Na zijn studie richtte hij ruim twintig jaar geleden de netwerkonderneming www.devries-adviesentraining.com op. Hij heeft de afgelopen jaren voor honderden deelnemers zijn telefoontrainingen en communicatietrainingen verzorgd.

De deelnemers vertelden dat zij, dankzij zijn uitdagende aanpak, hun kwaliteiten met meer plezier inzetten voor hun bedrijf.
Zie ook: www.telefoonopleiding.nl
 

 


Dit artikel is geschreven door: R.S.T. de Vries van De Vries advies & training
Foto van R.S.T. de Vries

terug naar het nieuws