Informatie voor ZZPers

Sleutel tot succes; kies een niche!

Afbeelding bij Sleutel tot succes; kies een niche!

 

Veel ondernemers die bij me komen voor een workshop of coaching hebben vaak één ding gemeen; ze hebben geen niche. In eerste instantie staan ze er ook afwijzend tegenover. Ik hoor vaak: “Ik ga toch geen klanten wegsturen?”. Een niche kiezen heeft echter niets te maken met het wegsturen of mislopen van klanten maar alles met focus aanbrengen in je marketing. Deze focus aanbrengen in je marketing is de sleutels naar succes.

Wat is een niche precies?
Een niche is het definiëren van een specifiek deel van een markt (de mensen uit een bepaalde (beroeps)groep bijvoorbeeld) met een specifiek probleem of wens waar jij een oplossing voor hebt (specifieke dienst of aanpak). Een carrière coach kan zich bijvoorbeeld richten op advocaten (groep) en gespecialiseerd zijn in het coachen van advocaten met een burn out (specifieke dienst). Blijkt de groep te groot dan kun je verder specificeren door bijvoorbeeld te kiezen voor advocaten uit het strafrecht, vrouwelijke advocaten of advocaten tussen de 35 en de 55. Is de niche te nauw gedefinieerd dan kun je hem iets ruimer nemen door de groep ruimer te nemen of meerdere diensten aan te bieden aan de groep. De kunst is dus de niche specifiek genoeg te maken zodat je focus hebt, maar ruim genoeg zodat er voldoende potentiele klanten in zitten.

Waarom is het zo belangrijk
Als je geen niche definieert, ’richt’ je je marketing dus op … iedereen? Dat kost enorm veel tijd, geld en energie. Zaken die je maar in beperkte mate hebt. Je wilt je tijd, geld en energie zo effectief mogelijk inzetten. Daarnaast heb je nog een heel praktisch probleem. Als je geen niche hebt, hoe bepaal je dan naar welke netwerkbijeenkomsten je gaat? Wat zeg je tegen de mensen die je ontmoet over wat je doet en wat dit oplevert? Hoe bepaal je welke mensen interessant zijn om te benaderen om bijvoorbeeld samen te werken of klanten aan je door te verwijzen? Et cetera. Je kunt natuurlijk aan passieve marketing doen via je site, een vermelding in de Gouden Gids, een profile op LinkedIn, etc. Maar zelfs bij dit soort marketing heb je een niche nodig om effectief te zijn. Je klanten zijn namelijk op zoek naar een specialist. Als een bank een copywriter zoekt om goede marketingteksten te maken dan nemen ze niet zomaar een tekstschrijver. Ze willen iemand met ervaring met het maken van commerciële teksten, liefst binnen de banksector.

Ga op weg naar meer succes
Als je een niche hebt, kun je niet alleen gericht afstappen op potentiele klanten tijdens netwerkbijeenkomsten maar kun je ook potentiele klanten aantrekken door je site en social media. Je marketingboodschap kun je namelijk helemaal schrijven naar je gekozen doelgroep. Je weet wie ze zijn, welke problemen en wensen ze hebben, welke oplossing jij hebt en wat het jouw klant oplevert. Jouw potentiele klanten zullen zich herkennen in je marketingboodschap, zich aangesproken voelen, zaken willen doen met deze specialist.

Breng dus focus aan in je marketing. Je zult aangenaam verrast worden door het gemak dat het je geeft. Het is veel eenvoudiger om met potentiele klanten te spreken over wat je doet, je weet precies waar je naar toe moet om je potentiele klanten te ontmoeten. Je kunt iedereen eenvoudig uitleggen wie jouw klanten zijn zodat ze klanten naar je door kunnen verwijzen. Je bouwt snel een naam op als expert. Je teksten zijn eenvoudiger te schrijven, je weet immers alles van jouw doelgroep. Kortom je klanten weten je te vinden en jij weet je klanten te vinden. Je marketingactieswerpen veel meer vruchten af. Wil je dus meer klanten, meer omzet, meer succes? Kies een niche!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het definiëren van jouw niche of het schrijven van je marketingplan? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief, lees mijn blogs of neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.


Dit artikel is geschreven door: S. Rollfs of Roelofs van ZZP Succescoach
Foto van S. Rollfs of Roelofs

terug naar het nieuws