Informatie voor ZZPers

Hengelen naar Klanten – ZZP'ers zijn zelf het aas

Afbeelding bij Hengelen naar Klanten – ZZP'ers zijn zelf het aas

Onder deze titel verscheen onlangs een artikel in het tijdschrift ‘Eigen Bedrijf’ van de Kamer van Koophandel. Dit artikel begon met het gegeven dat de gemiddelde ZZP’er een dag per week bezig is met het werven van klanten. Maar op welke manier is dit het meest effectief?

Naast de al eerder genoemde netwerkbijeenkomsten waar je collega ZZP’ers kan ontmoeten (91%  van de ZZP’ers werft zijn klanten binnen zijn netwerk!) werd de mogelijkheid van zogenaamde online marktplaatsen benoemd. Salesadviseur Rikkert Walbeek legde uit dat de manier van het samenbrengen van vraag en aanbod door het internet compleet is omgeslagen. Terwijl je voorheen als zelfstandige lijsten met telefoonnummers van potentiële bedrijven opkocht, wordt het contact nu omgekeerd gelegd;  bedrijven gaan zelf op zoek naar de juiste ZZP’er en speuren hierbij het internet (dus ook ZZPsucces.nl!) af op zoek naar de juiste ‘vis’. Elke ZZP’er zal kunnen bevestigen dat dit helaas niet betekend dat de opdrachtgevers massaal op je afkomen om je een opdracht aan te bieden. In deze enorme ‘schol vissen’ zul je onderscheidend moeten zijn om de ‘hengels’ op je af te laten komen. Onderscheiden is iets waar ZZP’ers helaas niet altijd erg goed in zijn. Vaker maken ze snel een profiel aan en zetten hier de standaard teksten in zoals ze zichzelf altijd richting anderen profileren. Juist door uniek te zijn (bijzondere illustratie, opvallende tekst, uniek aanbod) kan je jezelf in de kijker spelen.

Ga dus bij jezelf na hoe (en of!) potentiële opdrachtgevers je online aantreffen. Ben je een ‘vis’ die opvalt en iets te bieden heeft of zwem je voorbij naast de duizenden andere vissen….. Succes! 


Dit artikel is geschreven door: G.F. Schimmel van GFschimmel
Foto van G.F. Schimmel

terug naar het nieuws